tisdag 10 september 2013

Optigentest!

Godmorgon du vackra, underbara tisdag!


Idag är jag glad för idag fick jag svar på Sheilas Optigentest för ögonsjukdomen PRA och svaret var  NORMAL/CLEAR! Detta betyder att ingen av Sheilas valpar någonsin kommer kunna utveckla ögonsjukdomen PRA som på senare år blivit en etablerad sjukdom inom bla. rasen Cocker Spaniel.

Nu är vi ännu ett steg närmare Sheilas valpkull! För mig är det nämligen otroligt viktigt att alla hälsotester ser perfekta ut, annars ser jag ingen mening med att avla på henne. Varje rasvalp som föds bidrar ju trots allt till hur rasen kommer att se ut samt hur den kommer att vara mentalt i framtiden, och det är mycket viktigt för mig att då endast avla på friska, stabila hundar för att bidra på bästa sätt.

Som uppfödare är det viktigt att vara tillräckligt påläst, både om just min ras och om just hunduppfödning. Av den anledningen så har jag investerat i  den för övrigt fantastiskt bra boken om Cocker spanieln, skriven av Nordens främsta cockeruppfödare, Kari Haave. Jag har även införskaffat mig boken Hunduppfödarens handbok och Hundens sju åldrar, läser för tillfället fyra böcker samtidigt ;)

Jag har även anmält både mig och min kära pojkvän till uppfödarutbildningen med start den 24 oktober på Sydskånska Kennelklubben. Vi ska gå föreläsningen om juridik och skatter, valpuppfödning samt avelsetik. Är det någon som gått just dessa och vet om de var något att rekommendera? :)

På söndag är det dags för lydnadstävling på Sofiero i Helsinborg, vi är väldigt taggade må jag säga. Jag har dock inga stora förväntningar på Sheila då hon inte riktigt är sig själv för tillfället. Men kul ska det bli iallafall!!

Eftersom vädret inte tillät kameran att följa med till lydnadsträningen igår så bjuder vi istället på lite äldre bilder på min Sheila :)

Sheila och jag för ett par år sedan 

Ståbild på vackra Sheila

Sheila 8 veckor gammal

10/5-08, dagen då jag hämtade min stjärna!

Ha en trevlig dag!
Kram Sanna och Sheila


2 kommentarer:

  1. Hej, och tack för kommentaren på min blogg! Kul att du gillar Toni, han är underbar på alla vis =)Grattis till optigen resultat och lycka till med din uppfödning!
    Här kommer jag kika in fler gånger =) Tyvärr är jag värdelös på att kommentera andras bloggar, men då och då skriver jag en rad ;)

    Mvh Malin och Cockerbloggen

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Hittade in på din sida via Malins blogg. Så roligt, vi har också en svart cocker tik som vi planerar ta valpar på. Vi är helt nya och har också anmält oss till Sydskkk uppfödarutbildning. Grattis till alla fina framgångar inom lydnad med din fina tik.
    Kanske vi ses !
    MVH Helena o Molli
    www.chakmools.com/molli

    SvaraRadera