onsdag 4 december 2013

Ultraljud!

3 december.

- Klicka på texten ovan för att komma till dräktighetsbloggen -


Hoppas att alla haft en riktigt mysig första advent med flera tända ljus och med smak av julens krydda: saffran.
Själv är jag en riktig "sucker" för både lussekatter och saffransgifflar, och glögg tackar jag heller sällan nej till 

I måndags fick jag efter en helt fantastisk födelsedagsresa till London (jag fyllde tjugo) min efterlängtade present nummer2; Ultraljuda Sheila och se ungefär hur många bebisar hon väntar, samt få se/höra så att valparna mår bra. 

Väl hos veterinären gick allting strålande. Veterinären var supergo och trevlig, och berömde Sheila gång på gång. Jag har varit lite tveksam vad gäller ultraljud av snart högdräktiga tikar, då stressfaktorn kan vara stor. Stressen påverkar då tiken och medför en risk som kan göra att hon bestämmer sig för att resorbera sina valpar (livmodern "stöter" bort fostren/fostret). 

Jag bestämde mig dock, när mamma nämnde att hon ville bjuda oss på ett ultraljud, som för övrigt inte är gratis direkt. Sheila är dessutom en utomordentligt stresstålig hund, särskilt när det kommer till veterinärbesök, som hon trots åtskilliga vaccinationssprutor, hanterar på bästa sätt. 

Ultraljudet gick jättebra och veterinären kunde med glädje meddela att SHEILA VÄNTAR MINST 5 VALPAR!!! Vi är superglada och nu känns det verkligen att det snart är dags, att min dröm håller på att gå i uppfyllelse. 

Veterinären var så snäll och ville, tack vare att man inte ser så bra på ultraljud, bjuda oss på röntgen om en vecka (måndagen den 9/12). Så himla snällt! Anledningen till varför man väntar med röntgen är att valparnas huvud inte mineraliserats än (kalkats), det är tack vare den utvecklingen som man kan se valparna mer tydligt på röntgen.

Vi fick både ett gäng bilder på de små från ultraljudet, samt en CD-skiva med valparnas hjärtljud. Det är såå häftigt att lyssna på!!!




Tjockisen


Gravid-mat ;-)


Morgonrunda i Hököpinge 07.00


Världens vackraste blivande mamma <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar